Welcome!
Template: Nyimas and Ani Basecode: Dilla Eyra Some help: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ |
Saturday, September 22, 2018 September 22, 2018
Jenis Pentaksiran
JENIS PENTAKSIRAN
DITULIS OLEH : NURUL NATASHA BINTI KATNI
1.0 PENDAHULUAN
Mengikut pakar dan penulis buku yang
terkenal dalam bidang berkenaan iaitu David Payne dalam bukunya Applied
Educational Assessment Edisi Kedua tahun 2003, pentaksiran ialah integrasi
proses mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat atau memberi nilai kepada
maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan interpretasi yang dibuat ke atas
maklumat. Maka jelaslah bahawa pentaksiran merupakan satu proses untuk menilai
pencapaian pelajar berdasarkan gred yang diberikan. Pentaksiran meilbatkan instrumen, pentaksir,
kumpulan yang ditaksir, respon yang diberikan dan yang paling utama ialah skor.
Pentaksiran bukanlah perkara yang asing kerana telah didedahkan semenjak di
bangku sekolah rendah lagi. Selain untuk
menilai keupayaan pelajar, pentaksiran juga bertujuan untuk mengesan sejauh
mana keberkesanan pengajaran dan pembelajaran guru.
2.0 PENTAKSIRAN FORMATIF
Pentaksiran terdiri daripada dua
jenis iaitu pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif. Pentaksiran formatif ialah pentaksiran yang
dijalankan semasa sesi pembelajaran dan pengajaran secara berterusan. Bagi peringkat Institusi Pendidikan Guru
(IPG), di dalam sesi pembelajaran dan
pengajaran terdapat sesi tutorial. Tutorial ini bertujuan untuk sesi soal jawab
dan latihan selepas sesi penerangan tentang sesuatu topik. Sesi soal jawab atau kuiz ini lah yang
merupakan salah satu pentaksiran formatif. Kuiz ini boleh dilakukan secara
kumpulan mahupun individu. Kebiasaannya
pentaksiran formatif ini tidak memerlukan jangka masa yang lama. Pentaksiran ini
adalah untuk membetulkan kesalahan dan pemahaman pelajar yang salah dengan
kadar segera. Guru hanya ingin mengenal pasti kefahaman pelajar tentang topik
yang telah dibincangkan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut. Pentaksiran ini tidak meletakkan dan
menggredkan pelajar kepada sesuatu nombor mahupun skor.
3.0 PENTAKSIRAN SUMATIF
Pentaksiran
sumatif pula ialah pentaksiran yang dilakukan pada akhir tahun untuk
mendapatkan maklumat tentang pencapaian iaitu keupayaan pelajar terhadap
sesuatu pembelajaran sepanjang tahun.
Pentaksiran sumatif ini termasuklah kerja kursus yang dilaksanakan oleh
para pelajar di IPG. Di peringkat IPG
mereka dinilai oleh dua jenis pentaksiran iaitu projek dan peperiksaan akhir
tahun. 60% markah akhir akan diambil
daripada projek manakala 40% lagi akan diambil dari ujian akhir kursus. Projek
adalah kerja kursus yang terdiri daripada satu set aktiviti. Projek bagi setiap
subjek contohnya kursus Kemahiran Belajar mempunyai tiga tugasan. Para pelajar
dikehendaki untuk menghasilkan penulisan akademik tentang gaya pembelajaran
kendiri dan alat-alat berfikir. Para pelatih guru ini juga perlu membuat
penghasilan produk contohnya seperti blog. Satu artikel bagi setiap individu
perlu dimasukkan ke dalam blog masing masing.
Pentaksiran
sumatif ini juga boleh dilakukan secara berkumpulan mahupun individu.
Membentangkan dan memberi penerangan tentang penghasilan produk pula merupakan
tugasan berkumpulan namun dinilai secara individu. Terdapat banyak lagi contoh
tugasan dalam bentuk kerja kursus dan projek iaitu ulasan kristis, kerja amali,
penganjuran dan kajian mahupun laporan. Pelaksanaan kerja kursus ini bertujuan
untuk meningkatkan daya kreativiti dan inovasi di samping dapat meningkatkan
proses pembelajaran. Ujian akhir kursus lebih tertumpu kepada teori dan
fakta-fakta bagi sesuatu subjek. Ujian akhir kursus ini bersifat lebih formal
kerana perlu dinilai di suatu tempat yang sama dan dalam jangka masa yang
ditetapkan. Ujian ini adalah untuk menguji penguasaan pelajar terhadap kursus
yang dipelajari. Para pelajar hendaklah mematuhi arahan dan prosedur yang telah
ditetapkan.
4.0 PENUTUP
Kesimpulannya, pentaksiran
berperanan penting dalam bukan sahaja
mengukur prestasi pelajar malahan institusi tersebut seperti sekolah, IPG mahupun Institusi Pengajian Tinggi
(IPT). Dengan kewujudan pentaksiran ini
juga dapat menjadi motivasi kepada pelajar untuk belajar dengan lebih
bersungguh-sungguh. Strategi pengajaran guru juga dapat diperbaiki dengan
menganalisis keputusan dan gred pelajar.
|
0 Comments:
Post a Comment